Jak wyciszyć laptop?

Zbyt głośna praca laptopa najczęściej wynika z działania wentylatora. Odprowadza on ciepło wytwarzane przez kartę graficzna i procesor, by uchronić je przed przegrzaniem.

Przede wszystkim należy sprawdzić, czy wewnętrzne elementy komputera zachowują właściwą temperaturę. W tym celu można ściągnąć jeden z darmowych programów - CoreTemp lub SpeedFan. Nie wymagają one instalacji - po ściągnięciu i uruchomieniu można odczytać aktualną temperaturę oraz tę optymalną, zalecaną przez producenta.

Jeśli dopuszczalny poziom jest przekroczony oznacza to, że któryś z podzespołów jest znacznie przeciążony lub bliskie sąsiedztwo grzejnika powoduje, że wentylator ma więcej pracy niż powinien.

Jeśli jednak diagnoza wskazuje, że wszystko jest w normie, przyczyną zbyt głośnej pracy może być kurz, który zgromadził się we wnętrzu laptopa. Największe jego ilości zbierają się w kanałach wentylacyjnych, ponieważ wymuszony przez wentylator przepływ powietrza nasila proces gromadzenia się kurzu na radiatorze. Odpowiada on za odprowadzanie ciepła z procesora, zaś pod wpływem kurzu (będącego izolatorem) zdolność ta maleje. Często skutkuje to głośniejszą pracą wentylatorka chłodzącego, który - by zapewnić ten sam poziom odprowadzania ciepła - musi pracować szybciej.

Na głośną pracę laptopa wpływa również często popełniany przez użytkowników błąd, jakim jest umieszczanie komputera na łóżku. W większości modeli otwory wlotu powietrza znajdują się na spodzie obudowy, wobec czego położenie na kocu czy pościeli może zablokować swobodny przepływ powietrza. Na dłuższą metę może skończyć się to przegrzaniem procesora i zawieszeniem komputera.

Gruntowna konserwacja i oczyszczenie związane są niestety z koniecznością rozkręcenia obudowy laptopa. Jest to dość ryzykowne, ponieważ istnieje możliwość powyłamywania zatrzasków. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest oddanie komputera do punktu serwisowego, w którym wykonane zostaną wszelkie niezbędne prace konserwacyjne.

Polecane

Technelogic.pl - Centrum nowych technologii