Design aplikacji mobilnych – złote zasady

Istnieją dwa sposoby kontaktu z użytkownikiem za pomocą jego komórki lub tabletu: responsywna strona www lub dedykowana, tzw. natywna, aplikacja mobilna. Jak wygląda proces jej tworzenia? Warto to sprawdzić, zwłaszcza, że z urządzeń mobilnych korzysta już niemal co drugi internauta w Polsce!

Zalecenia i certyfikaty

Co do zasady, jedynym sposobem na udostępnienie aplikacji mobilnej użytkownikom telefonów, jest wstawienie jej do sklepu internetowego AppStore, Windows Store lub Google Play. Aby nasza aplikacja została dopuszczona do sprzedaży lub nieodpłatnego pobierania, musi najpierw przejść proces certyfikacji.

Polega to przede wszystkim na sprawdzeniu aplikacji pod kątem formalnym, np. czy aplikacja pyta o zgodę użytkownika w przypadku korzystania z nadajnika GPS.

Aby uniknąć przykrej niespodzianki po zakończeniu procesu tworzenia aplikacji, warto sprawdzić wszystkie aktualne wymogi jeszcze przed rozpoczęciem kodowania. Informacje dotyczące aktualnych zaleceń można znaleźć na poniższych stronach:

  • Google Material Design,
  • iOS Human Interface Guidelines,
  • Windows Design.

 

UI oraz UX design

Po sprawdzeniu wszystkich wytycznych dotyczących naszej aplikacji, czas przejść do przyjemnego etapu projektowania interfejsu (UI) oraz całego zakresu doświadczeń użytkownika (UX).

W praktyce oznacza to takie zaprojektowanie graficzne aplikacji, by była nie tylko estetyczna, ale też wygodna i funkcjonalna w użytkowaniu. W przypadku projektowania produktowego dla aplikacji mobilnych, jedną z najważniejszych kwestii jest projektowanie pod dotyk. Należy pamiętać, że to właśnie dotykowy charakter urządzenia determinuje sposób, w jaki będą korzystać z aplikacji jej użytkownicy.

Kolejnym ważnym aspektem są wspomniane wyżej zalecenia autorów poszczególnych systemów operacyjnych. Należy pamiętać, że każdy system ma charakterystyczne funkcjonalności, przyciski, sposób działania, który jest intuicyjny i rozpoznawalny dla posiadacza urządzenia z danym systemem, np. Androidem. Oznacza to, że zamiast projektować nowe przyciski lub funkcjonalności, autor aplikacji może czasem skorzystać z gotowych rozwiązań zapisanych w danym oprogramowaniu systemowym – nie ma konieczności ich powtarzania.

Z tego powodu, ekrany aplikacji będą różniły się w zależności od systemu operacyjnego. Inaczej zaprojektujemy ekran dla aplikacji w Androidzie, a inaczej w Windowsie.

Równie istotne jest projektowanie użytkowe zgodnie z zasadą „Win as one”, stworzoną przez Microsoft. Zasada ta mówi, że najlepiej projektować wszystkie aplikacje mobilne tak, by ich kluczowe, powtarzalne elementy były podobne jak w innych aplikacjach (również konkurencji!). Dzięki temu użytkownicy będą przyzwyczajali się do określonych funkcjonalności i korzystali z aplikacji intuicyjnie, niemal w sposób naturalny.

Do projektowania interfejsu użytkownika można użyć dostępnych na rynku, gotowych narzędzi. W przypadku UI w tym celu doskonale sprawdzą się Photoshop, Sketch oraz Illustrator, natomiast w przypadku projektowania UX przydatne mogą okazać się zwykłe, rysowane odręcznie mockupy lub programy do makietowania, np. Balsamiq czy Ninjamock.

 

Programowanie

Po szczegółowym ustaleniu funkcjonalności i wyglądu aplikacji, przychodzi czas na pracę programisty. Każdy system operacyjny ma swoje własne, dedykowane języki programowania, i tak, w przypadku Androida będzie to Java, w przypadku iOS – Swift, Objective-C, a w przypadku Windows Phone – C#, HTML, VB lub C++.

 

Rozdzielczość i skalowanie

Podczas programowania należy pamiętać przede wszystkim o mnogości rozdzielczości urządzeń dostępnych obecnie na rynku. Na każdym z nich, aplikacja powinna wyświetlać się prawidłowo. Gotowe zestawienia rozdzielczości poszczególnych urządzeń można znaleźć na stronach developer.android.com/guide/practices/screens_support.html#testing (Android) oraz en.wikipedia.org/wiki/List_of_iOS_devices (iOS).

 

Testowanie

Na tym etapie należy porządnie przetestować gotową aplikację. Oczywiście powinien to robić zawodowy tester aplikacji lub chociaż osoba, która nie była na co dzień związana z projektem. Tylko w ten sposób można wyłapać błędy, których wcześniej nie zauważył cały zespół projektowy.

Co więcej, do testów powinno się użyć jak największej ilości różnych urządzeń, o różnych rozdzielczościach i systemach operacyjnych. Choć każda linijka kodu została zaprojektowana zgodnie z wszelkimi możliwymi wytycznymi, urządzenia są tylko urządzeniami i błędy zawsze pojawią się w rzeczywistym użytkowaniu aplikacji na ekranie smartfonu.

 

Certyfikacja

Jak wspomnieliśmy na samym wstępie tekstu, przed umieszczeniem aplikacji w sklepie internetowym, konieczne jest uzyskanie odpowiedniego certyfikatu. Co ciekawe, możliwość zgłoszenia aplikacji do procesu certyfikacji mają tylko zarejestrowani developerzy, którzy uiścili za tę możliwość roczną opłatę w wysokości około 100$ dla każdej z platform (Android, Windows, iOS)

 

Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej?

Oczywiście, wszystko zależy od stopnia jej skomplikowania. Wpływ na końcową cenę aplikacji mobilnej mają takie czynniki jak: wykorzystanie powiadomień push, nadajnika GPS, aparatu i kamery, ilość dedykowanych platform, rodzaj monetyzacji aplikacji, powiązanie ze stroną www, itp.

Ceny aplikacji mobilnych na rynku wahają się od 5 do 200 tysięcy złotych. Wśród firm zajmujących się przygotowaniem i wdrażaniem dedykowanych aplikacji mobilnych jest m.in. firma RDLabs.pl, której współzałożycielem jest Paweł Chodaczek – znany warszawski inwestor z dziedziny IT i nowych technologii.

Polecane

Technelogic.pl - Centrum nowych technologii